Хладилникът е домашната аптека
01.07.2012, 15:07
Хладилникът е домашната аптека

Храните, които се намират в хладилника ви могат да имат много по-добър ефект върху здравето ви, отколкото хапчетата, които лекарите ви изписват с лека ръка. С две думи – хладилникът ви е най-близката аптека.

Едно специално проучване (Diabetes Prevention Program), в което се сравняват промените в храненето и начина на живот и хапчетата, които се приемат при диабет тип 2, направи твърдението "храната е мощно лекарство” още по-чевидно. Хората в проучването, които променили диетата си и начина си на живот, намалили риска си от заболяване от лошата болест с почти два пъти  в сравнение с хората, които приемат лекарства против диабета.

В играта на здравословните и хранителни вещества, но естествени, има някои "суперзвезди”, които са потенциално по-мощните лекарства и имат по-широк ефект върху цялостното ви здравословно състояние. И най-доброто – за тях не ви трябва рецепта, а само допълнителна информация, която ще ви дадем сега.

"Свежи или замразени, сурови или сготвени – изглежда няма никакво значение как ядете броколите. Просто ги яжте.” 

Сьомга

Сьомгата е мощен източник на омега-3 мастни киселини, които са изключително полезни за сърцето. Без значение какво сте чували, сьомгата, отглеждана в развъдници, всъщност е по-богата на тези киселини, отколкото дивата сьомга.

Това е може би най-добрият избор, който можете да направите, когато ви се дояде риба, тъй като тя е рибата с най-ниско съдържание на живак. Като храна, намаляваща нивата на триглицеридите (рисков фактори при сърдечни заболявания), и като един чудесен източник на протеини и омега-3 киселини, сьомгата е добре да стане част от дневното ви меню.

Можете да я консумирате по всякакъв начин – на скара като котлет с гарнитура, пушена в салата или в сандвич. Но не забравяйте да я съхранявате в хладилник, за да я запазите по-дълго.

Чиа семена

Семената Чиа (салвия) са една от най-полезните известни суперхрани. Смята се, че семената Чиа могат да стабилизират кръвната захар и намаляват апетита към нездравословна храна, помагат за концентрацията и подобряват настроението, зареждат с енергия, намаляват чувството на глад, намаляват холестерола и подобряват работата на сърцето, помагат за изграждането на здравословна мускулна маса и силни и здрави кости, много добре хидратират организма.

Всички тези положителни ефекти върху организма се дължат на богатството от фибри, омега-3 мазнини, алфа-линоленова киселина и антиоксиданти. Съвсем лесно можете да ги включите в менюто си, като ги използвате както консумирате овесените ядки.

Боровинки

Тази суперхрана е с история дълга почти 13 000 години. Боровинките са били неизменна част от менюто на индианците, които ги използвали и за медицински цели. В момента те са известни като "борецът против тихият убиец” – високото кръвно налягане, което е основен проблем в САЩ.

Ако ядете по две чаши боровинки всеки ден в продължение на осем седмици, кръвното ви налягане може да се понижи с 6 %, според едно проучване от 2010 г., публикувано в журнала за хранене в САЩ.

Боровинките, както и малините, са еднакво хранителни както свежи, така и замразени. Консумирайте ги сутрин в комбинация с кисело мляко и кашу (супер протеинова закуска) или след вечеря като естествено сладък десерт.

Малини

Боровинките често биват изтъквани като крайната здравословна храна, но малините имат особен хранителен профил, който не бива да се забравя. Една чаша малини има над два пъти повече фибри от една чаша боровинки. Малините имат антиоксидантен капацитет по-голям от ягодите, кивито, броколите, праза, ябълките и доматите. Изследванията показват, че малини могат да се борят дори при увреждания на ДНК и да се справят с производството на протеините, отговорни за  възпаленията в тялото.

В България сезона на малините обикновено продължава от края на месец май до август. Но не трябва да се ограничавате да ядете малини само през това време. Замразените малини са на разположение през цялата година и съдържат нива на хранителни вещества, които са сравними със тези на току-що набрани малини. Малините са естествено сладки и са перфектни за десерт след вечеря, като "подправка” към спаначена слата с филирани бадеми или към пържола на скара за обяд, както и като шейк за закуска.

Кимчи

Това е едно традиционно корейско ястие, което се състои от ферментирали зеленчуци, главно зеле. Ферментацията на зелето прави кимчито богато на пробиотици, като лактобацилите, намиращи се в киселото мляко. Китайската манджа помага и при борбата с килограмите, като подпомага здравословното храносмилане.

Изследователите от Медицинския факултет към университета Ajou установили, че хората, консумиращи кимчи, подобряват нивото на инсулин и намаляват процента на мазнините в организма си.

Можете да намерите кимчи в специализираните магазини или в корейските ресторанти. Разбира се, можете да си направите и сами. Можете да го консумирате като гарнитура или да го добавите в азиатската си храна.

Броколи

Най-вероятно родителите ви ви насилват да ядете тези зелени пънчета, но трябва да знаете, че са на прав път: броколите несъмнено са едни от най-полезните храни, които можете да консумирате. Те са с ниско съдържание на въглехидрати, богати са на фибри, което ги прави идеално средство за сваляне на килограми. В допълнение броколите съдържат вещества, които се борят с рака на простатата.

Свежи или замразени, сурови или сготвени – изглежда няма никакво значение как ядете броколите. Просто ги яжте.

Орехи

Хората ядат орехи от хиляди години насам или по-точно от римско време, когато римляните култивирали ореховите дървета. Иследователи от Университета в Осло, Норвегия твърдят, че тези ценни ядки съдържат повече антиоксиданти от 1 111 други храни, които включили в изследването си. Веднага след тях се нареждат къпините.

Антиоксидантите имат важна роля в справянето с молекулите, известни като свободни радикали, които ако бъдат оставени да правят каквото си искат, могат да ускорят процесите на стареене и да доведат до сърдечно-съдови заболявания. За да се поддържа свежестта им, най-добре ги съхранявайте в хладилник.

Орехи можете да добавите към почти всичко – като започнем от таратор, минем през мюсли с кисело мляко и стигнем до ролята им на "подправка” към сирена или сладкиши. Освен това са отлична бърза закуска по всяко време просто и само в оригиналната си форма на ядки. 

Сподели във:
Още от