Как да се храним като Викинги
04.05.2012, 10:05
Как да се храним като Викинги

Няма спор, че средиземноморската диета продължава да държи първенството що се отнася да наистина здравословно хранене. Тя е с ниско съдържание на мазнини и с много атниоксиданти и фибри, балансира между приема на риба, зехтин, плодове, зърнени храни и зеленчуци, и e за хора, които наистина планират да живеят с орлите. Въпросът е обаче дали няма начин на хранене, който да се окаже добър и практичен за истинския Div-ак.

Такъв режим на хранене можем да намерим малко по на север от Средиземноморието или по-скоро доста по на север. Става въпрос за диета, която би дала на един мъж повече от нужната му енергия, повече тонус и по високи постижения (както във фитнеса, така и при останалите ежедневни занимания) и която по никакъв начин не би му се отразила нездравословно. Става дума за Северната диета или диетата на викингите, която е хранителен режим, вдъхновен от начина на живот на скандинавците и път към постигане на тяло като на здравите русоляви мъжаги от Осло и Рейкявик.

Щом чуят за скандинавски начин на хранене, повечето хора си представят меню от пълнени картофи, плуващи в тежък сос шведски кюфтенца и алкохол с прозрачен цвят, но всъщност северняците ядат натурална, природосъобразна храна, която често е полусурова и съобразена със сезона.

Трине Хаменам, автор на книгата "Северната диета", твърди че скандинавската кухня е смесица от всичко, което предлага техният полуостров в определен период от година и е наистина вкусна. "Ключът към здравето е да ядем вкусна храна, която изпълва сетивата ни" - продължава той - "Зърнените храни, зеленчуците и по-богата на мазнини риба ще осигурят нужната енергия, ще ни поддържат във форма и неминуемо ще подобрят начина ви на живот". Ето един по-подробен поглед върху въпросната викингска диета:

По-богата на мазнини риба

Херингата, сьомгата  или скумрията са задължителен компонент от храненето според Ларс-Ерик Литсфелд – автор на книгата "Диабет, не благодаря" (Diabetes, No Thanks – анг.), която също е трактовка на скандинавската диета.

Богата на протеини и други хранителни вещества, но с ниско съдържание на калории, рибата е пълна с омега-3 мазнини, които имат противовъзпалителен ефект и балансират омега-6 мазнините. По принцип хората приемат 15 пъти повече от омега-6 в сравнение с омега-3 мазнини. Според Литсфелд идеалното съотношение между тях е 1:1 - "Може и да не ви се вярва, но мазнините са важна част от дневния ни прием, защото те подсилват имунитета ни, а когато между вредните и полезните такива има пълен баланс, вреда за нас на практика няма."

Пълнозърнести храни

Ръж, ечемик, лимец (това е до скоро позабравена разновидност на житото, която беше преоткрита от диетолозите в последно време) и всички студенолюбиви зърнени култури. Прибавянето на богатото на фибри зърно помага на храносмилането и осигурява протеини. Проучваният показват, че ръжта предпазва от онкологични заболявания, особено на простата и дебелото черво. Ръженият хляб е в основата на Северната диета според Хаменам. "Ние тук ядем ръжен хляб всеки ден на закуска и обед, дори слагаме парченца ръж в овесената каша и ядки, варената ръж пък е чудесен заместител на гарнитура от ориз или всякакви тестени изделия при вечерните хранения."

Боровинки

Боровинките, къпините, малините стафидите, северната червена боровинка и дивите малини са много по-добри от широко употребяваните плодове според Хаменам. Те са достатъчно сладки, без да съдържат никакви вредни захари, затова са много по-добър начин да се засища глада за сладко. Ако нямате достъп до северна червена боровинка и диви малини, съвсем спокойно може да се минете и само с обикновените боровинки, къпини и малини. Тези плодове са изключително богати на атиоксиданти, а както всички добре знаем от рекламите, помагат и за състоянието на бъбреците, пикочните канали и простата. Идеални са за закуска в комбинация с кисело мляко.

Кореноплодни

Кореноплодните са богати на протеини и без излишни калории, а най-добрите сезони за тях е есента и зимата. Моркови, цвекло, пащърнак, артишок, хрян и всички растения, чиито плодове са под земята, са компоненти от северния начин на хранене. Разбира се и зелените растения, като коприва, див и пресен лук, чесън, аспержи, праз, грах, спанак намират място в диетата. Според Хаменам зеленчуците са изключително важни, защото в следствие на климатични особеност на северните народи им се налага да ядат по-малко месо и повече култури, които отглеждат на място.

Зеле

На този супер-зеленчук трябва да се отдели специално внимание. Независимо дали е обикновено, червено, карфиол или братовчедите му брюкселско зеле и броколи, зелето съдържа ценни витамини и минерали, а също и желязо. Освен това то е с едно от най-високите нива на антиоксиданти от всички зеленчуци, чудесен източник на мастни киселини и не на последно място на трудно достъпния витамин К. Зелето е изключително полезна храна, независимо дали ще го ядете на салата или готвено.

Източник: Мensfitness 

Сподели във:
Още от